5 zasad lepszej komunikacji

Komunikacja to coś z czym spotykamy się codziennie i na każdym etapie. To ona gra kluczową rolę w naszym życiu prywatnym i zawodowym. W każdym wieku, na każdym stanowisku i w każdej relacji.

Sztuka komunikacji jest trudna, a mało kto potrafi komunikować się w sposób świadomy. Spowodowane jest to najczęściej brakiem wiedzy na ten temat. To natomiast pociąga za sobą konsekwencje w postaci: kłótni, nieporozumień, a nawet potrafi doprowadzić do rozwodu.

Warto zgłębić na ten temat trochę wiedzy, a pomogą Ci w tym fakty opisane poniżej.

1. Komunikujesz się bez przerwy.

Wiele osób myśli, że jeśli się nie odzywa, to nie nadaje komunikatu. Nic bardziej mylnego. Komunikacja jest podzielona na dwa obszary: werbalny i niewerbalny. Co ciekawe, okazuje się że w komunikacji to właśnie komunikacja niewerbalna odgrywa większą rolę. Badania prowadzone przez Ray’a Birdwhistella wykazały, że podczas komunikacji dwójki osób, sygnały werbalne determinują tylko 35% komunikatu, natomiast 65% komunikatu stanowią sygnały niewerbalne.

Warto mieć zatem świadomość tego, że bez przerwy nadajemy komunikaty i warto się zastanowić jaki mają one wydźwięk.

2. Zgadywanki

Jak często domyślałeś się co druga strona ma na myśli, albo błędnie odczytywałeś jej przekaz? To bardzo popularne zjawisko, a wynika z tego, że zostawiamy miejsce na niedopowiedzenia. Każdy z nas interpretuje dany przekaz wedle własnego doświadczenia.

Jeśli chcesz, aby Twoje komunikaty były odczytywane w prawidłowy sposób, to nie zostawiaj miejsca na niedopowiedzenia. Mów konkretnie i szczegółowo, a to pomoże Ci zapobiegać frustrującym wydarzeniom.

3. Słuchaj

Często barierą w komunikacji jest brak słuchania tego co ktoś ma nam do powiedzenia. Przypomnij sobie sytuacje, w których ktoś mówił ciągle o sobie lub wcinał się w połowie zdania. Wynika to z faktu, że dla każdego z nas, najważniejszą osobą jesteśmy my sami.

Aby poprawić jakość naszej komunikacji oraz przyciągać do siebie ludzi, wystarczy zacząć ich słuchać. Mimo tego, że ludzie otaczają nas z każdej strony, to tak naprawdę mało kto czuje się w pełni wysłuchany i zrozumiany. Jeśli Ty będziesz osobą, która skupi się na człowieku, to spowoduje, że ludzie będą chcieli mieć z Tobą relację.

4. Strefa intymna

Każdy z nas ma taką strefę. Odczuwamy ją, gdy ktoś zaczyna ją przekraczać np. stoi zbyt blisko nas lub dotyka. Co ciekawe, wiele osób chcąc wypaść jak najlepiej i nawiązać jak najlepszą relację z drugim człowiekiem, zaczyna nieświadomie przekraczać te granice.

Jeśli zauważysz, że Twój rozmówca odsuwa się od Ciebie lub widać po jego wyrazie twarzy, że nie życzy sobie takiego kontaktu jaki Ty mu proponujesz, to odpuść, ponieważ właśnie wszedłeś w strefę intymną drugiej osoby. Oczywiście są wyjątki kiedy dopuszczamy niektórych do tak bliskiej relacji z nami, jednak są to zazwyczaj relacje uczuciowe.

5. Ocenianie

Zazwyczaj, gdy ktoś nam o czymś mówi, to w naszej głowie zachodzi już proces oceniania. Podczas tego procesu przepuszczam przez „filtr” własnego doświadczenia to o czym mówi nasz rozmówca i wystawiamy ocenę tego co mówi. To niestety często prowadzi do konfliktów.

Pamiętaj o tym, aby nie oceniać tego co mówi Twój rozmówca. Każdy ma inne doświadczenie i to, że dla Ciebie coś może wydawać się głupotą lub mało ważną kwestią nie oznacza, że dla drugiej strony także. Jeśli będziesz budował rozmowę na zasadzie partnerskiego zrozumienia, to unikniesz wielu konfliktów. 

Komunikacja nie jest łatwa i wymaga czasu, aby wdrożyć i stosować techniki jej poprawy. Staraj się jednak, ponieważ to pozwoli Ci uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji, budować lepsze relacje oraz stawać się lepszym partnerem. Ludzie zaczną Cię bardziej szanować jako dobrego rozmówcę oraz będą chętniej wchodzić z Tobą w relacje.