Jak skutecznie motywować pracowników?

Jak skutecznie motywować pracowników? To pytanie zadaje sobie wielu managerów, kierowników i dyrektorów firm. Z racji popytu na ten temat pojawia się wiele szkoleń z przywództwa, wiele opinii i strategii motywowania pracownika. Co jednak mówi o tym psychologia?

hrpress.pl

1. Kara, czy nagroda?

Kara i nagroda to jedne z dwóch środków motywowania pracowników. W tym przypadku występuje motywacja „od” (kara) i motywacja „do” (nagroda).
Okazuje się, że nie ma idealnego rozwiązania. W zależności od przypadku, powinno stosować się jak najczęściej nagrodę, ponieważ to ona w znaczący sposób motywuje pracownika (szczególnie jeśli jest dla niego atrakcyjna). Są jednak przypadki, gdy powinno stosować się karę, natomiast należy pamiętać o tym, aby w Twoim systemie motywowania pracowników przede wszystkim uwzględniać nagrody. Każdy lubi je dostawać, natomiast kar nie lubi nikt. Dzięki takiemu podejściu jesteś w stanie zarówno motywować jak i zachować przychylność swojego zespołu.

2. Znajdź swoje „dlaczego”

Okazuje się, że dużo chętniej, staranniej i sumienniej wykonujemy zadania, jeśli mamy jasno określone dlaczego to robimy. Jak to jest, że firmy takie jak Apple przyciągają do siebie pracowników, nawet jeśli Ci mogliby pracować w innej firmie za lepsze pieniądze? Ponieważ wiedzą jakie jest „dlaczego” organizacji i utożsamiają się z jej ideą (w tym wypadku: „Nie zgadzamy się na status quo”). Podobnie może być w Twoim przypadku: jeśli wskażesz swoim pracownikom dlaczego robicie to co robicie, zapalisz ich pasją i utożsamią się z Waszym „dlaczego”, to będzie to forma naturalnej motywacji.

3. Stawiaj wysokie i osiągalne cele

Według Maslowa jedną z potrzeb człowieka jest dążenie do samorealizacji. Każdy z nas lubi osiągać wysokie szczyty, ponieważ czuje, że zrobił coś ważnego. Jeśli będziesz stawiał wysokie cele przed swoimi pracownikami, to zaczną osiągać coraz lepsze wyniki. Dzieje się tak za sprawą tego, że czują, że robią coś dużego i wymaga to od nich większego poświęcenia i zaangażowania. Dodatkowo im trudniej coś osiągnąć, tym człowiek ma większe samozaparcie, aby to mieć. Pamiętaj jednak, że cele muszą być osiągalne. Wymagaj tylko takich rzeczy, które Twoi pracownicy są faktycznie w stanie osiągnąć.

4. Inspiruj innych

Pamiętaj, że Twój zespół potrzebuje lidera, który będzie jednocześnie „inspiratorem”. Zarażaj innych swoją pasją, odkrywaj przed nimi wizję i zachęcaj do tego, abyście wspólnie ją realizowali. Niech Twój zespół czuje, że robicie coś razem, a Ty go do tego zapalaj każdego dnia. Nie oczekuj, że zespół sam będzie parł do przodu, ponieważ to Ty jesteś lokomotywą, która ciągnie do przodu.

5. Zaczynaj od siebie

Dla swoich pracowników to właśnie Ty jesteś autorytetem. Oni patrzą na Ciebie, uczą się, inspirują, ale również widzą negatywne aspekty Twoich działań. Aby móc to wykorzystać na swoją korzyść, po prostu zacznij od siebie. Pokazuj innym, że działasz z maksymalnym poświęceniem, rozwijasz się i nie tracisz czasu. Wtedy masz dużo większe szanse na to, że Twój zespół zacznie duplikować Twoje zachowania, czyli postępować podobnie.
Pamiętaj, że nie możesz oczekiwać od swoich pracowników tego, czego nie oczekujesz od siebie, bo wtedy tracisz w ich oczach wiarygodność.

6. Stwórz przyjazną atmosferę

Jeśli chcesz, aby Twój zespół pracował jeszcze wydajniej i z większą motywacją, to stwórz przyjazną atmosferę. Nie próbuj traktować ich z góry, ani nie wywyższaj się. Bądź stanowczy kiedy trzeba i nie z pouchwalaj się, aby nie stracić szacunku. Pamiętaj jednak, że to relacje partnerskie sprawdzają się najlepiej na dłuższą metę. Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy byli fair w stosunku do Ciebie, to również bądź fair. Jeśli chcesz, aby przychodzili bardziej zmotywowani do pracy, to muszą lubić tą pracę. Dlatego jeśli zaczniesz traktować swoich pracowników na partnerskich zasadach, wtedy osiągniecie tzw. „win – win”, czyli każdy będzie w tym układzie wygrany.